בית ספר. אני חושבת, באמת ובתמים, שמדובר בצמד המילים היפה ביותר בשפה העברית. מה יותר נפלא מבית גדול מלא בספרים שילדות וילדים זורמים אליו כדי ללמוד, לחקור ולגלות? טוב, אני יודעת שהתיאור הזה מנותק לגמרי מהמציאות ואצל רובנו האסוציאציות המוכרות למושג "בית ספר" הן לא ממש חיוביות. אבל אם נתנתק לרגע מכל המשמעויות שמתעוררות בנו לגבי בית הספר, ונחשוב על המילים האלה בצורה נקייה, מדובר בקסם של ממש. אני רוצה לחלום ולהאמין שיום יבוא ובתי הספר באמת יהיו מין מקום מופלא שכזה. נו, הלוואי...
לפני שנה הגדול שלי עלה לכיתה א'. החלטתי שאני עושה הכל כדי שהוא לא יצא עם הרגלי למידה גרועים כמו שלי ולכן כבר מהיום הראשון דאגנו לסדר את המערכת לילה מראש, להכין שיעורי בית מיד כשמגיעים הביתה, לכתוב ביומן ולמלא כל מטלה כמה שיותר מהר. אני חייבת לומר שבסך הכל די עמדנו בזה וזו הייתה מעין חוויה מתקנת לכאוס שזכור לי כתלמידה בבית הספר בכל מה שקשור להתארגנות ועמידה במשימות. השנה הגדול עלה לכיתה ב' והאמצעית עלתה לכיתה א'. הייתי בטוחה שענייני הסדר והארגון למיניהם כבר יזרמו בקלות, אבל מסתבר שלהתארגן עם שני ילדים, זה הרבה יותר מפי 2. כבר בשבוע הראשון פישלנו ושכחנו כל מיני דברים - פעם אחת להסתכל ביומן, פעם אחת להביא ספר ופעם אחרת להביא קלמר. פאדיחות. אמא כישלון. בטח המורה תפנה לרווחה. בקיצור, לא נעים.
הבנתי שאין ברירה וכדאי שנתארגן על עצמנו. הבהרתי לילדים שהם חייבים להיות המבוגר האחראי בסביבה כי עליי לא כדאי לסמוך בנושא, אבל ליתר ביטחון גם הכנתי לוח מיוחד שיעזור לכולנו ויגרום לנו לסדר את הילקוט בשמחה. בלוח ניתן לכתוב את השיעורים שנלמדים בכל יום, לרשום את הציוד הנחוץ, לציין מה שמים בקופסת האוכל ולסמן את הכנת שיעורי הבית. כדי שיהיה ניתן לשנות בקלות את הרשימות (אצלנו לפחות עדיין אין מערכת קבועה), אני ממליצה להדפיס את הלוח בגודל A3 עם למינציה. כדאי לתלות אותו במקום אסטרטגי כמו ליד שולחן הכתיבה של הילדים, על המקרר, או ליד המתלה לילקוטים.
רוצים כזה? לחצו כאן להורדה
איך משתמשים בלוח?
בחלק הראשון - מה לומדים? - כותבים את השיעורים הנלמדים באותו יום. זו לא מערכת שעות אלא רשימת מקצועות הלימוד ולכן אם יש שיעור כפול אין צורך לרשום אותו פעמיים. בהתאם לרשימת השיעורים ניתן למלא בחלק השני - מה בילקוט? - את כל מה שיש להכניס לילקוט. אם אתם מאלה שממש שוכחים הכל כדאי תמיד לרשום גם יומן, קלמר וכל הדברים האלה שתמיד צריכים להיות בתיק. בחלק השלישי - ארוחת עשר - אפשר לכתוב את מה שהילד מבקש לאכול באותו יום או את מה שהחלטתם יחד לשים בקופסת האוכל. בחלק האחרון - הכנתי ש.ב? - פשוט הילדים פשוט יכולים לסמן אם הכינו שיעורים וכך להיות בטוחים שלא פספסו שום דבר. בכל ערב עוברים על רשימת הציוד ומארגנים את הילקוט. את ארוחת העשר ניתן גם להכין בערב שלפני בהתאם לרשימה או בבוקר, מה שאתם מעדיפים. השורה האחרונה היא תזכורת להכנת שיעורי הבית למקרה שנשכחו, ולכן כדאי לעבור גם עליה בערב.
עוד נושא שקצת מקשה על ההורים הוא ההתמצאות בנבכי לוח השנה הבית-ספרי שהערבוב בו בין התאריכים הלועזיים, חגי ישראל ואירועים נוספים מצליחים לבלבל קצת. אני מודה שאני דווקא שולטת ללא דופי בלוח החופשות של מערכת החינוך, ככה שכשאני שומעת הורים כועסים על יום החופשה שהוסיפו בתענית אסתר אני מסבירה להם שזה תמיד היה כך, כשאני רואה מורים שלא מבינים למה הורידו להם יום חופשה מחופשת פסח אני מבהירה להם שכך היה מאז ומעולם, וכשהילדים שלי לא מבינים למה אין עשרה חודשי חופש וחודשיים לימודים... טוב, אין לי ממש תשובה לזה. בכל מקרה, החלטתי להכין לכם עוד פינוק קטן - פרינטבל לוח שנה של שנת הלימודים שמסומנים בו כל ימי החופשות השונות.
רוצים גם כזה? לחצו כאן להורדה
Comments